Loading...
 

Media cyfrowe i problem niekontrolowanego korzystania

Skutki społeczne wpływu i oddziaływania mediów masowych szybko znalazły się w kręgu zainteresowania psychologów, socjologów i pedagogów, głównie ze względu na masowość przekazu, zapośredniczony przez medium sposób percepcji treści oraz inny mechanizm ich przetwarzania. Przez dekady próbowano ustalić, jakie są poznawcze, emocjonalne i behawioralne konsekwencje kontaktu z przekazami filmowymi, radiowymi czy telewizyjnymi wśród różnych odbiorców, głównie jednak dzieci i młodzieży [1]. Najwięcej badań na ten temat prowadzono w krajach anglosaskich oraz Europie Zachodniej i przez długi czas koncentrowano się na badaniu związków pomiędzy oglądaniem aktów agresji na ekranie a zachowaniami agresywnymi w rzeczywistości (zob. Media a przemoc i przestępczość ).

Pojawienie się nowego środka komunikowania społecznego – internetu – a także różnorodność treści i możliwości działania, jakie oferował, sprawiły, że badacze zaczęli stopniowo kierować swoją uwagę w stronę tego medium. Trochę trwało, zanim przygotowano odpowiednie metody i narzędzia badawcze, ponieważ ze względu na interaktywny charakter internetu nie można było zastosować tych wykorzystywanych do badania wpływu mediów masowych. Podkreślano wówczas, że „Musimy więc zacząć niemal od zera; mamy dużą wiedzę na temat czynników, które warunkują nasze zachowanie w innych sytuacjach, i na ich podstawie możemy się doszukiwać istotnych paraleli” [2]. Wraz z upowszechnieniem internetu zaczęto obserwować i badać nowe zjawiska związane z niekontrolowanym użyciem internetu.

Hipertekstowa struktura internetu umożliwiała użytkownikom nieograniczone serfowanie po zasobach sieci. Globalny charakter nowego medium ułatwiał kontakty z nieznajomymi na całym świecie, z którymi można było wspólnie wykonywać różne czynności, np. podejmować rozgrywki w grach wideo czy rozmawiać na czacie. Internet o wiele bardziej niż telewizja stał się oknem na świat, ponieważ w przeciwieństwie do starego medium można było przez to okno wejść do tego świata i go eksplorować według własnych potrzeb. W konsekwencji pojawili się użytkownicy, u których zauważano trudności w kontrolowaniu czasu spędzanego w internecie, mające wpływ na ich społeczne funkcjonowanie. Jako pierwsza zwróciła na to uwagę w 1996 roku psycholożka Kimberly Young, która opisała przypadek 43-letniej kobiety poświęcającej 60 godzin tygodniowo na rozmowy na czacie. Na podstawie szczegółowej rozmowy z pacjentką oraz z innymi pacjentami Young zaproponowała pierwszy zestaw kryteriów diagnostycznych dla zaburzenia, które nazwała „uzależnieniem od internetu” (Internet addiction) [3]. Young wyróżniła również kilka rodzajów uzależnień od internetu, takich jak: cyberseks, socjomania internetowa, e-hazard, aukcje internetowe, przeciążenie informacyjne (kompulsywne surfowanie po sieci) oraz uzależnienie od komputera (gier) [4]. Określenie „uzależnienie”, stosowane przez Young, nie zyskało jednak powszechnej aprobaty w środowisku psychologów i psychiatrów, zwracano uwagę, że ma ono charakter oceniający i pejoratywny oraz że nie ma dostatecznych dowodów, że zjawisko ma takie same cechy, jak inne rodzaje uzależnień, czyli tolerancję i zespół abstynencyjny. Niektórzy badacze proponowali, aby w sytuacji, kiedy nie ma jeszcze naukowych dowodów świadczących o prawdziwym uzależnieniu używać określenia „problemowe użytkowanie internetu” [3]. Po prawie 25 latach od opisania pierwszego przypadku niekontrolowanego użytkowania internetu przez K. Young nie ma jednoznacznej definicji ani samego zaburzenia, ani jego nazwy. Z tego też względu nie znalazło się ono w żadnej z obowiązujących klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych (ICD-11 i DSM-5), choć psycholodzy i psychiatrzy je diagnozują.

Scott Caplan zaproponował koncepcję zgeneralizowanego problemowego używania internetu (GPIU), u podłoża którego leżą deficyty w obszarze relacji społecznych – lęk społeczny i niskie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji. Elementy tworzące mechanizm problemowego używania to: preferencja relacji online nad offline (z powodu deficytów społecznych jednostka decyduje się na bezpieczny dla siebie rodzaj komunikacji online); regulacja nastroju (korzystanie z internetu w sytuacji stresu czy odreagowania emocji); upośledzona samoregulacja (kompulsywne używanie i zaabsorbowanie poznawcze); negatywne konsekwencje w obszarze funkcjonowania (rezygnacja z pewnych aktywności w świecie offline na rzecz zaangażowania online) [5].

W związku z tym, że dla wielu badaczy pojęcie problemowego korzystania z internetu wydawało się zbyt ogólne (sama Young zaproponowała sześć jego rodzajów – zob. wyżej), a niektóre z tych zaburzeń należałoby uznać ze przejaw patologicznych zachowań realizowanych w sieci (np. e-hazard czy cyberseks), skupiono się na zbadaniu zaburzenia specyficznego dla korzystania z komputera i internetu, czyli na problemowym graniu w gry wideo [6]. Wynikało to przede wszystkim ze wzrostu liczby młodych osób, którzy nadużywania grania, zaniedbując inne obszary swojego życia. Dlatego też Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne zdecydowało o włączeniu w 2013 roku do zrewidowanej klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM-5 zaburzenia grania w gry internetowe (Internet Gaming Disorder) wraz z podaniem kryteriów diagnostycznych. Podobnie postąpiła Światowa Organizacja Zdrowia, która do swojej klasyfikacji ICD-11 także włączyła to zaburzenie.

Uwaga 1: Kryteria diagnostyczne dla zaburzenia grania w gry internetowe według DSM-5


Aby spełnić kryteria zaburzenia grania w gry, należy spełnić 5 z 9 kryteriów (w ciągu ostatnich 12 miesięcy):
1. Zaabsorbowanie lub obsesja na punkcie gier internetowych.
2. Objawy odstawienne, gdy osoba nie gra w gry internetowe.
3. Zwiększenie tolerancji – więcej czasu musi spędzić, grając w gry.
4. Osoba próbowała powstrzymać się lub ograniczać granie w gry internetowe, ale zakończyło się to niepowodzeniem.
5. Osoba ta straciła zainteresowanie innymi aktywnościami życiowymi, takimi jak hobby.
6. Osoba nadal nadużywała gier internetowych, nawet wiedząc, jak bardzo negatywnie wpływają one na jej osoby.
7. Osoba kłamała innym na temat czasu spędzonego na graniu w gry internetowe.
8. Osoba używa gier internetowych w celu złagodzenia niepokoju lub poczucia winy – jest to sposób na ucieczkę.
9. Osoba straciła lub naraziła na stratę związek lub okazję na związek z inną osobą ze względu na gry internetowe [7].

Pomimo iż zaburzenie grania w gry internetowe znalazło się w obowiązujących klasyfikacjach zaburzeń i chorób psychicznych, sformułowane kryteria diagnostyczne budzą w dalszym ciągu kontrowersje [8]. Nie jest do końca również wiadome, w jaki sposób typ motywacji (np. ucieczka, imersja, chęć rywalizacji czy chęć przebywania w grupie) ma wpływ na mechanizm uzależnienia od gier [9].

Z niekontrolowanym użyciem mediów cyfrowych związany jest także całkiem nowe zjawisko – syndrom FOMO (akronim od wyrażenia Fear Of Missing Out), czyli lęk przed tym, że coś ważnego mnie omija. I choć samo pojęcia pojawiło się w połowie lat 90. XX w. i nie było związane z internetem, to wraz z natłokiem informacji spowodowanym rozwojem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i platform społecznościowych zaczęto je coraz powszechniej obserwować. Wielu badaczy łączy FOMO z korzystaniem z internetu oraz mediów społecznościowych i jest uznawane za czynnik ryzyka sprzyjający problemowemu użytkowaniu internetu [10]. Pojawienie się FOMO wzmacniane jest także przez projektowanie technologii w sposób silnie angażujący, który pozwala użytkownikowi być na bieżąco z informacjami i nie przegapić niczego ważnego. Taką funkcję pełnią m.in. różnego rodzaju powiadomienia wysyłane przez urządzenia mobilne.

Korzystanie z serwisów społecznościowych przez osoby z FOMO i grupy ogólnej. Źródło: Jupowicz-Ginalska, A. i in., FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, s. 28-29 ; [https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/2535/FOMO%202019_Raport.pdf]
Rysunek 1: Korzystanie z serwisów społecznościowych przez osoby z FOMO i grupy ogólnej. Źródło: Jupowicz-Ginalska, A. i in., FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, s. 28-29 ; https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/2535/FOMO%202019_Raport.pdf(external link)

Zadanie 1:

Treść zadania:
Obejrzyj wypowiedź profesora Andrew Przybylskiego z Oxford Internet Institute i wypisz wszystkie argumenty, że uzależnienie od technologii to mit. Czy zgadzasz się z tym? Uzasadnij.

Źródło: BBC Ideas, Is technology addiction a myth? Andrew Przybylski, 06.08.2019 (dostęp 21.09.2020). Dostępne w YouTube: https://youtu.be/pSNpO8tNMz0(external link).

Zadanie 2:

Treść zadania:
Zaprojektuj plakat do kampanii społecznej poświęconej syndromowi FOMO. Wykorzystaj dane z Rys. 1.

Bibliografia

1. Ptaszek, G.: Psychologia mediów – historia, obszar badań i perspektywy. [W:] Ogonowska, A., Ptaszek, G. (Red.), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
2. Wallace, P.: Psychologia internetu, Rebis, Poznań 2004, s. 8.
3. Aboujaoude, E.: Problemowe użytkowanie internetu – przegląd literatury, Postępy Psychiatrii i Neurologii 2010, T. 19, Z. 4, s. 248, dostęp:28.08.2020
4. Rowicka, M.: E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia, Fundacja Praesterno, Warszawa 2018, s. 32, dostęp:28.08.2020
5. Rowicka, M.: E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia, Fundacja Praesterno, Warszawa 2018, s. 35-36, dostęp:28.08.2020
6. Starcevic, V.: Problemowe użytkowanie internetu: odrębne zaburzenie, przejaw głębszej psychopatologii, czy niepożądane zachowanie?, Postępy Psychiatrii i Neurologii 2010, T. 19, Z. 4, s. 255 [opubl. w pdf razem z art. Aboujaoude, E., Problemowe użytkowanie internetu – przegląd literatury], dostęp:28.08.2020
7. Rowicka, M.: E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia, Fundacja Praesterno, Warszawa 2018, s. 48, dostęp:28.08.2020
8. Rowicka, M.: Kontrowersje wokół zaproponowanego w DSM-5 zaburzenia grania w gry, Serwis Informacyjny Uzależnienia 2017, nr 2(78), dostęp:27.08.2020
9. Rowicka, M.: E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia, Fundacja Praesterno, Warszawa 2018, s. 52-59, dostęp:28.08.2020
10. Jupowicz-Ginalska, A., Jasiewicz, J., Kisilowska, M., Baran, T., Wysocki, A.: FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018, s. 8-9, dostęp:28.08.2020

Ostatnio zmieniona Wtorek 19 z Styczeń, 2021 20:37:25 UTC Autor: Grzegorz Ptaszek
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.